modefotografie

Modefotografie is een tak van fotografie waarin kledingmode veelal wordt afgebeeld ten behoeve van reclame en verkoop. Voor haute couture-fotografie leest de fotograaf van het genre echter als een who’s who van fotografie uit de 20e en 21e eeuw. Modefotografie is er de afgelopen jaren in geslaagd om opgenomen te worden in de canon van de kunsten, aangezien het in tal van musea en galerieën wordt tentoongesteld als een onafhankelijk genre van fotografie.

Indeling in de genres van fotografie

Modefotografie heeft altijd geworsteld met het imago van creativiteit in opdracht, waarvan de taak puur commercieel is. Modefotografie is het fuck-woord in de kunst, zei Richard Avedon in 1970, het was smerig, afgekeurd, maar geen echte kunst. Critici, curatoren en museumdirecteuren zagen haar soms ook als frivool, decadent, genotzuchtig tot ijdel, oppervlakkig, vluchtig en commercieel. De tekortkoming dat ze niet meer kon zijn dan een fotografische poster die in de eerste plaats bedoeld is om mensen aan te moedigen tot kopen, maakte het haar niet gemakkelijk om zich als kunstvorm in de academische kunstwereld te vestigen. Het genre claimde in ieder geval nooit authenticiteit, het was en wordt vaak perfect geënsceneerde reclamefotografie van het mooie.

21e eeuw

De 21ste eeuw wordt gevormd door de digitale transformatie als megatrend in de mode-industrie. De magie van de exclusiviteit van een modepresentatie werd doorbroken door bloggers en influencers die vandaag op de eerste rij zitten bij de modeshows. Foto’s van het komende seizoen gaan tijdens de show online, worden gedeeld en geliked. Art directors, insiders uit de industrie en klassieke glossy media verliezen hun gebruikelijke poortwachtersfuncties. Bloggers en influencers posten niet alleen de nieuwste stijlen, maar vooral zichzelf op platforms als Instagram. Straatsterren worden getoond in plaats van diva’s, echte mensen in plaats van modellen. Modefotografie wordt massa-compatibel en op deze basis ontstaan ​​nieuwe genres, zoals straatmodefotografie. Het lijkt alsof klassieke modefotografie in musea is aangekomen, maar fotografische vormen van expressie en beeldspraak zijn fundamenteel aan het veranderen.